Kommissionen foreslår i dag målrettede løsninger til støtte for virksomheder, globale interessenter, tredjelande og medlemsstater for at sikre en gnidningsløs gennemførelse af EU's forordning om skovrydning.
Med dagens forslag ønsker Kommissionen at sikre, at IT-systemet er fuldt operationelt med henblik på at håndtere EU's bidrag til den globale udfordring med skovrydning. Samtidig vil forslaget forenkle rapporteringsforpligtelserne, navnlig for mikrovirksomheder og små primære operatører fra lavrisikolande i hele verden, samtidig med at der opretholdes en robust sporingsmekanisme.
EUDR er et vigtigt initiativ til bekæmpelse af skovrydning. Kommissionen er fast besluttet på at forfølge sine mål. 
De vigtigste foranstaltninger:
Under hensyntagen til feedback fra interessenter i forbindelse med kommissionens forenklingsbestræbelser i løbet af året indfører Kommissionens forslag målrettede forenklinger for at reducere forpligtelserne for: 
- Operatører og forhandlere, der markedsfører de relevante EUDR-produkter, når de er blevet bragt i omsætning på EU-markedet. Det kan f.eks. være detailhandlere eller store fremstillingsvirksomheder i EU. Disse virksomheder befinder sig i den efterfølgende del af de relevante værdikæder. Opstrømsoperatøren vil fortsat udvise due diligence. 
Mikrovirksomheder og små primære operatører fra lavrisikolande over hele verden, som sælger deres varer direkte på det europæiske marked. Disse dækker næsten 100 % af landbrugerne og skovbrugerne i EU.
For at muliggøre en mere effektiv anvendelse af IT-systemet foreslår Kommissionen, at operatører og forhandlere længere fremme i forsyningskæden ikke længere bør være forpligtet til at indsende due diligence-erklæringer. Med denne strømlining vil der kun være behov for en indsendelse i EUDR's IT-system  ved indgangen til markedet for hele forsyningskæden. Rapporteringsforpligtelserne og ansvaret vil blive fokuseret på de erhvervsdrivende, der først bringer produkterne i omsætning. Kakaobønner vil f.eks. kun skulle indsende én due diligence-erklæring fra den importør, der bringer dem i omsætning på EU-markedet, men producenter af chokoladeprodukter i efterfølgende produktionsled vil ikke skulle indsende en ny due diligence-erklæring i IT-systemet.
Med den meningsfulde forenkling, der foreslås i dag, vil mikrovirksomheder og små primære operatørerkun indgive en enkel engangserklæring i IT-systemet for forordningen om skovrydningsfrie produkter. Når oplysningerne allerede er tilgængelige, f.eks. i en medlemsstats database, behøver operatørerne ikke selv at træffe foranstaltninger i IT-systemet. Denne forenkling erstatter det tidligere behov for regelmæssig indgivelse af due diligence-erklæringer.
Overgangsperiode for virksomheder til at styrke IT-systemet
Kommissionen foreslår også overgangsperioder for at sikre en gnidningsløs overgang og styrke IT-systemet.
Konkret betyder dette, at forordningen om skovrydningsfrie produkter træder i kraft den 30. december 2026 for mikrovirksomheder og små virksomheder. For store og mellemstore virksomheder er datoen stadig den 30. december 2025, men for at sikre en gradvis indfasning af reglerne vil de nyde godt af en henstandsperiode på seks måneder til kontrol og håndhævelse.
Kommissionen har anvendt IT-system i tæt samarbejde med intressenter som fastsat i lovgivningen siden dets lancering i december 2024. I forbindelse med denne dialog har nye fremskrivninger af antallet af forventede operationer og interaktioner mellem de økonomiske aktører og IT-systemet ført til en væsentlig revurdering af den forventede belastning af IT-systemet, som er meget højere end forventet. Systemet skal kunne håndtere alle due diligence-erklæringer for produkter, der er omfattet af loven, og som indgives af alle virksomheder.
De nye ikrafttrædelsesdatoer kombineret med forenklingen af forpligtelserne for aktører i forsyningskæden har til formål at sikre, at IT-systemet kan opretholde det forventede belastningsniveau.
Kommissionen arbejder også på beredskabsplaner, således at de erhvervsdrivende kan opfylde deres forpligtelser, hvis dette lovgivningsforslag ikke vedtages rettidigt af medlovgiverne, i hvilket tilfælde forordningen om skovrydningsfrie produkter træder i kraft den 30. december 2025.
Næste skridt
Europa-Parlamentet og Rådet vil nu drøfte Kommissionens forslag. De skal formelt vedtage den målrettede ændring af EU's forordning om skovrydning, inden den kan træde i kraft.
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til hurtigt at vedtage forslaget om en forlænget gennemførelsesperiode inden udgangen af 2025. 
Baggrund
EU's forordning om skovrydning har til formål at sikre, at en række vigtige varer, der bringes i omsætning på EU-markedet, ikke længere vil bidrage til skovrydning og skovforringelse i EU og andre steder i verden. Skovrydning og skovforringelse er vigtige drivkræfter bag klimaændringer og tab af biodiversitet — de to vigtigste miljømæssige udfordringer i vor tid. De Forenede Nationers Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation (FAO) anslår, at 420 mio. hektar skov — et areal, der er større end Den Europæiske Union — gik tabt som følge af skovrydning mellem 1990 og 2020. Baseret på skovrydningsraterne for 2015-2020 er hvert minut tre gange så stort som arealet af Parc Léopold, der grænser op til Europa-Parlamentet i Bruxelles.
Siden forordningen om skovrydningsfrie produkter trådte i kraft i juni 2023, har Kommissionen konsekvent samarbejdet med interessenter om, hvordan en enkel, retfærdig og omkostningseffektiv gennemførelse af forordningen om skovrydningsfrie produkter kan fremmes. I de seneste år har Kommissionen fokuseret på at etablere al den infrastruktur, der er nødvendig for, at forordningen om skovrydningsfrie produkter kan træde i kraft, navnlig gennem yderligere vejledninger og dokumenter med ofte stillede spørgsmål, der blev offentliggjort i april 2025, samt i benchmarkgennemførelsesforordningen, der blev offentliggjort i maj 2025.
Kommissionen har også gjort en forenklingsindsats fra forskellige vinkler, hvilket ifølge skøn vil føre til en reduktion på 30 % af de administrative omkostninger og byrder for virksomhederne.
I december 2024 indrømmede Den Europæiske Union en yderligere indfasningsperiode på 12 måneder, således at loven fandt anvendelse den 30. december 2025 for store og mellemstore virksomheder og den 30. juni 2026 for mikrovirksomheder og små virksomheder.
Kilde: Europa-Kommissionen, pressemeddelelse IP/25/2464