Rybners i Esbjerg, TEC i hovedstadsområdet og Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier i Herning udpeges af regeringen som de tre nye klimaerhvervsskoler. Skolerne skal arbejde målrettet med omlægning af energisektoren, grøn transport, klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri.
Regeringen udpeger erhvervsskolerne Rybners, TEC og
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier som de tre nye
klimaerhvervsskoler.
Der er afsat cirka 105 millioner kroner årligt i 2024–2028
og cirka 30 millioner kroner årligt derefter til etablering og drift af de tre
klimaerhvervsskoler.
Klimaerhvervsskolerne skal være med til at sikre, at
erhvervsskoler og elever i hele landet er på forkant med den grønne omstilling,
og at der uddannes dygtige faglærte med kompetencer og færdigheder inden for
områderne: omlægning af energisektoren, grøn transport, klimavenligt landbrug
og bæredygtigt byggeri. Skolerne skal fungere som drivende kræfter for
udviklingen på tværs af alle erhvervsskoler og udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelser og skal sprede ny viden til alle erhvervsskoler i
landet. I fremtiden bliver det også muligt for elever på andre skoler at
deltage i blandt andet undervisningsforløb udviklet af de tre
klimaerhvervsskoler. Det kan enten foregå på elevens egen skole eller på en af
klimaerhvervsskolerne.
De tre klimaerhvervsskoler udpeges til at specialisere sig i
et eller to områder i relation til konkrete klimaudfordringer:
- Rybners. Skolen
udpeges til at være klimaerhvervsskole inden for omlægning af
energisektoren. Konkret betyder midlerne, at skolen i fremtiden får
mulighed for at udvikle og tilbyde undervisning i særlige teknologier
inden for energiområdet, hvor der hele tiden udvikles ny viden for
eksempel inden for vindenergi, varmepumper og solceller. En viden som skal
spredes til hele erhvervsskolesektoren og bidrage til, at der uddannes
flere elever med de kompetencer, der er brug for i virksomhederne i
energisektoren.
Derudover får skolen mulighed for at videreudvikle deres internationale
samarbejde med udveksling af elever med erhvervsuddannelser i andre lande
og dermed udveksle viden med landene om nyeste teknologi inden for
energisektoren. Skolen vil desuden udvikle efteruddannelsesforløb til
undervisere på landets øvrige erhvervsskoler inden for de kompetencer, der
er brug for i virksomhederne i energisektoren. Det kan for eksempel være
inden for varmepumper, solceller, energiteknologi, offshore og vind- og
sikkerhedskurser. Rybners er derudover valgt af regeringen til at markere
sig særligt som flagskibsskole ved at bygge nyt. Rybners er placeret i
Esbjerg.
- Herningsholm
Erhvervsskole & Gymnasier. Skolen udpeges til at være
klimaerhvervsskole inden for klimavenlig landbrug og bæredygtig byggeri.
Inden for byggeri forventer skolen at arbejde med ny teknologi inden for
blandt andet 3D-print af for eksempel huse, genbrugsbyggematerialer,
renovering, naturmaterialer. Skolen vil arbejde med teknologi og udvikle
undervisning, der kan bidrage til at mindske byggeskader og materialespild
inden for byggebranchen ved at udvikle forløb, hvor elever fra forskellige
skoler og på tværs af uddannelser inden for byggeriet skal samarbejde og
få bedre indblik i hinandens fag og hele byggeprocessen. Inden for
landbrugsområdet får skolen blandt andet mulighed for at arbejde med ny
robotteknologi, automatisering og droner inden for præcisionslandbrug,
bedre udnyttelse af landbrugsarealer og regenerativt landbrug - en
bæredygtig landbrugspraksis med fokus på at genopbygge og styrke jordens
sundhed og biodiversitet. Rammen for aktiviteterne og investeringerne vil
være den nye bæredygtige landbrugsskole, som skolen er ved at opføre.
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier er placeret i Herning.
- TEC
– Technical Education Copenhagen. Skolen udpeges til at være
klimaerhvervsskole inden for grøn transport. Skolen har i dag et bredt
udbud af erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser inden for
transportsektoren herunder cykel- personvogn-, og lastvognsmekaniker,
karrosseri-og flytekniker, samt vejgodschauffør, lager og logistik-, og
lufthavnsoperatør. Skolen har for nylig åbnet ”Center for
Transportteknologi” – et innovationscenter for grøn transport, der bl.a.
kommer til at huse landets første erhvervsuddannelse som elbiltekniker. Med
de nye midler får skolen nu mulighed for at styrke udviklingen inden for
grøn transport og gøre skolen til et aktivt test- og udviklingscenter for
hele branchen. Den nye viden og nye erfaringer skal løfte erhvervs- og
arbejdsmarkedsuddannelserne, så blandt andet mekanikere, flyteknikere og
chauffører bliver bedre klædt på til at håndtere fremtidens krav til grøn
omstilling og bæredygtighed. Skolen vil desuden arbejde strategisk med at
skabe nye samarbejder med virksomheder, vidensmiljøer og centrale aktører
inden for grøn transport. Skolen er placeret på i hovedstadsområdet.
”Den grønne omstilling giver masser af gode jobs til
faglærte. Det er fantastisk. Men det stiller også nye krav til vores
erhvervsskoler. Der er behov for nye maskiner, efteruddannelse af lærerne og
undervisning i ny grøn teknologi. Regeringen har derfor afsat et historisk højt
beløb til at hæve kvaliteten på erhvervsuddannelserne. De skal bruges klogt. Vi
har allerede bevilget de første mange millioner. I dag tager vi næste skridt
ved at etablere tre nye klimaerhvervsskoler, der får mulighed for at løbe lidt
i forvejen og hjælpe andre skoler med den grønne omstilling inden for
transport, landbrug, byggeri og energi,” siger børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye.
”Dygtige faglærte med de rette kompetencer er en væsentlig
forudsætning for, at vi kan lykkes med vores ambitioner for den grønne
omstilling. Derfor er jeg også glad for, at regeringen allerede har løftet
erhvervsuddannelserne med en halv milliard kroner til grøn efteruddannelse,
opkvalificering og udstyr. Og nu udpeger vi så tre klimaerhvervsskoler, der
skal gå forrest og fungere som stærke drivkræfter inden for den grønne
omstilling på tværs af alle erhvervsskoler,” siger økonomiminister Stephanie
Lose.
”Det er fedt at arbejde med klima og energi, og nu bliver
det endnu federe at vælge en grøn uddannelse. Uden dygtige faglærte når vi ikke
i mål med den grønne omstilling, og derfor skal vi tilbyde dem det allerbedste
inden for undervisning, teknologi og viden, når de er på skolebænken. Det gør
vi med de tre nye klimaerhvervsskoler, der giver ambitiøse unge en attraktiv
vej til et spændende og grønt job i en branche, der er i konstant udvikling,”
siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
"Erhvervsskolerne over hele landet står foran en
banebrydende mulighed med klimaerhvervsskolerne. De ekstra midler vil ikke blot
bygge videre på det eksisterende – de vil skabe grundlaget for et nationalt og
internationalt samarbejde, hvor videndeling bliver hjertet i en bæredygtig
fremtid," siger direktør for Rybners, Olaf Rye.
”Med udpegelsen som klimaerhvervsskole er der blevet vist os
stor tillid, som det ligger os meget på sinde at leve op til. Vi går til
opgaven med både ydmyghed og stolthed og ser frem til at indgå i dialog med
erhvervsskoler, faglige udvalg, videnscentre og alle interessenter rundt om
uddannelserne og erhvervet. Kun ved at trække i samme retning og lytte til
forstandige undervisere og eksperter kan vi lykkes. Byggeriet gennemgår en stor
forvandling inden for klimaforbedrende indsatser, hvor renovering, genbrug og
mindre materialespild bliver stadig vigtigere. Der eksperimenteres også med nye
arbejdsformer og materialer. Landbruget har udviklet sig gentagne gange gennem
de seneste 150 år, og nu står vi over for en ny epoke. Det kræver dygtige
landmænd at håndtere den grønne omstilling. Som klimaerhvervsskole kan vi på
begge områder for alvor sætte skub i indsatsen,” siger direktør for
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, Allan Andreasen Kortnum.
”Jeg er utrolig stolt og ydmyg over for den vigtige opgave,
TEC er blevet betroet som klimaerhvervsskole. Danmarks transportsektor vil i
2030 udlede 8,4 mio. ton CO2, hvilket svarer til 33 procent af landets samlede
CO2-udledninger. Vi står altså over for en enorm udfordring. Det kræver, at vi
udvikler helt nye uddannelser, nye måder at lære på og nye rammer at lære i.
Dét skal vi gøre sammen med virksomheder, uddannelser, fonde og hele
transportbranchen. Jeg glæder mig til at sætte turbo på opgaven, som vi løfter
sammen med de to andre klimaerhvervsskoler – til gavn for klimaet og grøn
transport,” siger direktør for TEC, Morten Emborg.
De tre skoler skal udbyde erhvervs- og
arbejdsmarkedsuddannelser med særligt grønne vinkler. De skal være med til at
udvikle og formidle nye undervisningsforløb, iværksætte forsøg med udvikling og
afprøvning af nye erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser og fag. Desuden skal
de bidrage til faglig opkvalificering af undervisere, så elever og kursister
får nyeste viden inden for nye teknologier og nye arbejdsmetoder inden for grøn
omstilling. Klimaerhvervsskolerne skal derudover være med til at tiltrække elever
og kursister, der gerne vil gå på en skole, der har mulighed for at tilbyde
noget ekstra ambitiøst inden for den grønne omstilling.
For at løfte det formål skal klimaerhvervsskolerne investere
markant i grønne og nytænkende fysiske rammer og udstyr, der vil markere dem
som uddannelsesinstitutioner med høje ambitioner inden for den grønne
omstilling.
Det bemærkes, at disponering af midlerne til de tre skoler
forudsætter tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.
Læs mere:
Om klimaerhvervsskolerne
Midlerne til klimaerhvervsskolerne er oprindeligt afsat med
aftale om finansloven for 2023, hvor der er afsat cirka 100 millioner kroner
årligt fra 2023-2028 og cirka 30 millioner kroner årligt fra 2029 og frem.
Midlerne i 2023 er udmøntet som et særtilskud til de tekniske
erhvervsuddannelser og landbrugsuddannelsen, mens midlerne fra 2024 og frem
udmøntes til etablering af tre klimaerhvervsskoler.
Kilde: Børne- og
Undervisningsministeriet