Om lidt træder ny lovgivning om håndtering af
asbestholdigt materiale i kraft, men virksomhederne har blot seks måneder
til at omstille sig. Vi opfordrer derfor politikerne til at genoverveje
implementeringsperioden.
1. januar 2025 træder en ny lovgivning i kraft om håndtering
af asbestholdigt materiale, og det er et vigtigt skridt for at sikre
arbejdsmiljøet for tømrere samt private mod de sundhedsrisici, som er forbundet
med asbest.
Den korte tidsramme skaber en række udfordringer, som kan
have negative konsekvenser både for tømrere og for de private boligejere.
Man kan umuligt stille sig som modstander af en lov, der
skaber sikkerhed om, hvordan asbestholdige materialer skal håndteres ved
renovering og nedrivning.
Det er på høje tid, at der bliver indført klare rammer, for
desværre var man alt for mange år om at opdage asbestens sundhedsskadelige
konsekvenser.
Men på trods af vores støtte til formålet med lovgivningen
mener vi, at implementeringsperioden er alt for kort.
Virksomhederne har blot fået seks måneder – fra 1. juli 2024
til 1. januar 2025 – til at omstille sig og sikre, at de har den nødvendige
autorisation på plads.
Den korte tidsramme skaber en række udfordringer, som kan
have negative konsekvenser både for tømrere og for de private boligejere.
Tre udfordringer ved den korte implementeringsperiode
For det første kræver processen med at få autorisation
forberedelse.
Tømrervirksomhederne skal have et kvalitetsledelsessystem,
der er godkendt af en kontrolinstans.
Og der skal udpeges en eller flere fagligt ansvarlige
håndværkere, som skal efteruddannes til at sikre, at nedrivning af
asbestholdigt materiale foregår i overensstemmelse med lovgivningen.
Seks måneder er en utilstrækkelig periode til at gennemføre
disse ændringer, især for mindre tømrervirksomheder, der ikke har de samme
ressourcer.
For det andet kan den korte tidsramme føre til flaskehalse
flere steder i systemet.
Med mange tømrervirksomheder, der søger autorisation
samtidigt, risikerer vi, at uddannelsesstederne bliver overbelastede, hvilket
kan resultere i forsinkelser og frustrationer.
Den afledte effekt kan være, at tømrerne enten ikke når at
få uddannet medarbejderne i tide og dermed i en periode ikke er
konkurrencedygtige.
Tidsrammen har også allerede skabt en efterspørgsel, som
markedet ikke kan imødekomme, og tømrervirksomhederne jagter forgæves flere
hænder til nedrivning af asbesttage, mens tømmerhandlerne har bølgetage i
restordre flere måneder ud i fremtiden.
Til sidst er der for boligejerne en økonomisk usikkerhed, da
det endnu ikke er meldt ud, hvordan tømrernes ekstra omkostninger til
eksempelvis uddannelse vil påvirke slutomkostninger.
Udsigten er dermed panikbeslutninger på et uoplyst grundlag,
med private renoveringer uden de fornødne sikkerhedsforanstaltninger, inden
lovgivningen træder endelig i kraft ved årsskiftet.
En appel til politikerne
Vi opfordrer derfor politikerne til at genoverveje
implementeringsperioden.
En forlængelse af perioden til mindst 12 måneder vil give
virksomhederne den nødvendige tid til at omstille sig, og de private boligejere
tid til at forstå reglerne og tage beslutningen om at fjerne asbestholdigt
materiale i boligen på et velfunderet grundlag.
Debatindlægget er skrevet af Jens Engbo Norddal, Administrerende
direktør i Swisspearl Danmark A/S og Palle Thomsen Administrerende direktør i
Danske Byggecentre. Indlægget blev bragt i Altinget By og Bolig